Za kilka dni dobiegnie końca era papierowych kart pokładowych w Ryanair. Pasażerowie nie będą mogli ich drukować, będąc zmuszonym do korzystania z cyfrowych rozwiązań. Do tej pory do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie wpłynęła żadna skarga na działanie operatora rodem z Irlandii.
Digitalizacja usprawnia procesy, które wcześniej dokonywane było siłą pracy rąk ludzkich. Z nowoczesnej technologii korzystają chętnie podmioty z branży lotniczej, zarówno linie lotnicze, jak i lotniska. Indywidualna odprawa za pomocą systemów internetowych to codzienność, lecz linie lotnicze do tej pory akceptowały tradycyjne (papierowe), jak i mobilne karty pokładowe. Ze stosowania powszechnej praktyki zamierza zrezygnować Ryanair. Od 12 listopada pasażerowie irlandzkich linii lotniczych będą mogli mieć jedynie dygitalną kartę pokładową.
Dyrektor generalny Ryanaira, Michael O’Leary, uważa, że rezygnacja z lotniskowej odprawy będzie z korzyścią dla pasażerów, gdyż „nikt już nie zapłaci za kartę pokładową”, która została wystawiona w punktach odpraw biletowo-bagażowych. Zdaniem Irlandczyka, przejście na wyłącznie zdigitalizowany system sprawia, że podróże lotnicze staną się „płynniejsze i łatwiejsze”, bo i tak – na październik 2024 roku – ponad 80 proc klientów korzystało z nowoczesnej technologii.
Jako że era papierowych kart pokładowych w Grupie Ryanair dobiega końca, skontaktowaliśmy się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w tej sprawie. Do tej pory polski urząd antymonopolowy nie otrzymał skarg w związku z planowaną likwidacją papierowych kart pokładowych przez Irlandczyków. Urząd nie prowadzi obecnie postępowania administracyjnego w sprawie zapowiadanej przez linie lotnicze Ryanair zmiany zasad dotyczących korzystania z kart pokładowych, gdyż ocena, czy dane postanowienie umowne może zostać uznane za klauzulę abuzywną, jest możliwa wyłącznie w ramach postępowania administracyjnego. Prezes Urzędu nie dokonuje takiej oceny w oparciu o zapowiedzi działań przedsiębiorcy, ani na podstawie dostępnych informacji o planowanych zmianach.
– Chcemy podkreślić, że przedsiębiorca, w tym linie lotnicze, powinien dążyć do tego, by usługi były dostępne dla wszystkich konsumentów – niezależnie od ich indywidualnych możliwości lub posiadanych urządzeń cyfrowych. W sytuacji, gdyby pojawiły się uzasadnione skargi konsumentów w tym temacie, Urząd podejmie działania zgodnie z obowiązującymi przepisami – zaznacza Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.